Followers

Friday 29 May 2009

Nilai sebuah bahtera


Apa perasaan anda bila anda berada dalam sebuah bahtera yang tidak tentu haluannya dan di pandu pula oleh ramai nakhoda yang hala tujunya berbeza. Berbahaya bukan??.. Sebenarnya saya juga adalah seorang nakhoda yang mengawal hala tuju bahtera saya..tetapi bukan sy shj,semua ahli bahtera ini adalah nakhoda.Hurm pelik kan??..Pada mulanya mmg kami semua bersetuju sama2 berkerjasama mengendali bahtera yang kami bina itu..tapi apabila kami layarkan bahtera kami dari sehari ke sehari..mcm2 masalah yg mendatang..hingga kami berpecah belah berkeras untuk ke laluan masing2..ketika itu tiada siapa yang ingat kami punya tujuan asal..Pada masa yang sama banhtera yang kami bina itu mula roboh dan terdapat unsur2 yang menunjukkan bahawa bahtera kami tiada kekalnya..tiada siapa yang mahu berusaha untuk menjadikan bahtera kami ini bahtera yang dipandang tinggi dan di kagumi..termasuklah sy sendiri kerana bagi saya bahtera yang compang itu sudah cukup memedihkan hati saya kerana nakhoda nya bukanlah sama semuanya. Sy rasa sedih apabila bahtera yg sy bina bersama rkan2 nakhoda sy dicnteng arang oleh nakhoda2 sendiri..bukan sy berpura2..tetapi sekiranya contengan itu saya mampu padam saya rela berusaha..tetapi dalam usaha sy memdam kesanynya..contengan itu makin ketara dan jelas dan apabila kesannya nyata,sy redha dengan bahtera itu dan sy sudah bersedia diri sy dgan segala kelengkapan yg diperlukan supaya walaupun bahtera2 itu roboh sy msih mmpu mempertahankan diri sy dan sy xpernah rasa bosan mmbantu rkan nakhoda lain sekiranya mereka juga mahukan kelengkapan yang sy sentiasa mencari dan gunapakai..sekiranya bahtera itu dapat kembali belayar dengan maju tanpa sebarang kesan kemusnahan..saya berasa bangga!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...