Followers

Monday 19 December 2011

Biasakan yang betul,Betulkan yang biasa

Hye,Assalamualaikum.
Welcome back to my blog,kepada yang first time melawat blog glamer ni (glamer suam-suam kuku)..haha..selamat datang dan selamat membaca dan selamat berkongsi =).
Dekat sebulan dah I bercuti..well bakal guru,cuti pun mcm guru lah..january nnti bru bukak balik..haha..
klu ade yang jeles..owh xperlulah..cuti lama2 sgt pun akan menjadi perkara yang membosankan jugak!..kikiki..

"Biasakan yang betul,betulkan yang biasa"
pernah korang dengar ayat neh?..klu xmungkin aneh la bgi korang,klu pernah anda mungkin perneah menintepretasikannya megikut kefahaman anda sendiri kan?..mcm I jugak lah..kali ni I nak tulis apa yang I faham tentang frasa tersebut..

seseorang berkata:
"saya selalunya makan nasi 5 kali sehari,pukul 8pg,11pg,2ptg,7ptg,9mlm..bukan I la..haha..
itu dikatakan sebagai kebiasaan,yang biasa,yang sering kali diulang dan menjadi rutin seharian. Andainya tidak melakukannya akan menimbulkan perasaan ganjil bagi pelakunya.haa!..itulah yang biasa!

Jadi,betulkah apa yang dibiasakan itu?..mane boleh makan nasi sampai 5 kali sehari..terang lagi bersuluh ianya memang xbagus untuk kesiahatan di samping tidak menjanjikan pemakanan seimbang kepada kita..tapi kata beliau,itu kebiasaan bagi beliau!..mcm mana tu?..

Sepatutnya,
mengikut cara yang betul,nasi atau makanan berat hanya perlu diambil 2-3 kali sehari..memadai untuk membekalkan kita dengan nutrisi dan tenaga yang mencukupi untuk melakukan aktiviti harian.yeah!..ini adalah yang BETUL.

kesimpulannya,
"kalau kita tersasar dari yang BETUL dan terlalu terikat dengan yang BIASA..ubahlah!..BETULkan yang BIASA itu..kemudian seterusnya,BIASAkanlah yang BETUL itu. Jangan lihat perkara ini dengan pandangan yang sempit,bukan hanya kepada perihal MAKAN,bahkan segala aspek kehidupan kita. InsyaAllah akan ada peningkatan kualiti hidup kita sekiranya,perkara ini sama-sama diamalkan..kalau xsolat,Solatlah dan terus bersolat..ingat pastikan apa yang kita biasakan itu adalah BETUL.Wallahualam.

...............................................................
I tu refer kepada my name = Irfan.
perkongsian  untuk diri I dan kita semua.
InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...