Followers

Monday 28 March 2011

Sawi,Putu Kacang dan Teh "O' Beng


Hi.Assalamualaikum.
Rasa sangat2 rindu nk update blog lepas aku dah tukar layout bru..tema hitam pulak instead of colorful before this.Yeah,aku suka dengan pilihan aku sendiri..hehe..

Berbalik kepada tajuk entry aku kali ni Sawi,Putu Kacangs dan Teh "O" Beng...ape sebenarnya cerita di sebalik semua makanan tu?..huhu..yeah actually ianya membawa maksud yang sangat besar bagi aku sendiri.. mungkin kerana sejak kecil aku terlalu mesra dengan 3 benda tu..hehe...Memang aku "Kampung Boy"..haha..dan aku dah biasa dengan kesusahan...berkongsi,berjimat,considerable la yang paling penting..

Al kisah sebenarnya, ayah aku adalah pengusaha kuih tradisional,putu kacang,putu beras,bahulu,buah gomok,dan ladu. Itulah perusahaan tradisional keluarga ayah aku. Kerana mengikut perintah ibu bapa, so ayah aku bertekad meneruskan perusahaan keluarga itu. Xdela secara besar-besaran,sekadar dapat menampung keperluan keluarga. Aku masih ingat ketika aku bersekolah tadika hinga awal sekolah rendah abah aku memag berkerja keras, xla mcm aku sekarang,tido je memanjang...haha...start lepas subuh sampai lewat mlm tu lah kerjanya,buat kuih. At the same time mak akulah menjadi pembantu utama.. aku igt lagi apabila putu beras dah siap dibakar,abah aku akan panggil aku dan adik beradik lain untuk menyusun putu tu dalam plastik(packing la)..great moment yang masih bermain di ingatan aku..dulu mmg la malas nk buat tapi skrang rasa seronok plak benda tu semua..huhu...Secara jujurnya,perusahan itu mmg xmembawa kekayaan pun buat kami,mcm aku ckp tadi sekadar menanggung perbelanjaan aku dan 4 abang serta 1 kakak aku..masa tu aku anak bongsu lagi!..haha...

After a few years, perusahaan kuih tu x berapa baik,abah aku bertukar karier kepada bidang pertanian pulak..yeah sbb itulah SAWI,tanaman utama yang abah aku tanam dulu..selain dari sayur kobis,salad,kekacang,pucuk maman dan mcm2 lagi la..masa tu aku igt rakan kongsi abah aku Pok Cik Nor..dari perusahaan dalam kilang ke perusahaan outdoor plak..pertanian..xjauh pun tepi rumah aku je...besar la jugak tanah lapang tu..skrang dah naik rumah dah kat tapak tu..haha..aku rasa terkilan plak..kalau la dulu aku dah ade kamera sendiri sure la aku nk tangkap semua gmbar2 dulu2...tapi tu la..manelah aku mampu nk beli kamera at that time kan..haha..so pilihan lain ialah..capture everything in my memories la!..haha..semuanya masih segar di sini..hehe..masa tu aku dah masuk darjah dua dah...dan rutin aku almost setiap pagi ialah membawa sayur2 yang dipesan oleh cikgu2 aku ke sekolah la..sawi RM3,kobis RM2..masa tu ade la cikgu2 yang pemurah yang siap bagi tips lagi kat aku...haha..happy giler kot!..haha..so, naturally aku mmg dibentuk dengan sikap jangan malu!..dan mmg aku xmalu pun..masa tu gak aku jual keropok ubi..20 sen sepeket...haha...xtaula klu kawan2 sekolah rendah aku igt ke x..tapi bagi pihak penjual...aku akan ingat la..haha..petani kecil kaya ke?..haha...xmungkin kan..mcm biasa jugakla..sekadar mencukupi untuk keperluan keluarga..hehe..Alhamdulilah..xde la sampai xde makanan..

Selang beberapa tahun, abah aku bertukar karier sekali lagi..dari kilang kecil ke bidang pertanian dan seterusnya ke bidang warung pulak..haha...jauh bebeno bezanya..haha..masa ni aku dah ade adik dah...aku bukan lagi anak bongsu..haha...warungnya dekat Tingkat 3 Baazar Buluh Kubu,Kota Bharu...sewa je la dgn pemilik..asalnya abang sulung aku yang nk uruskan kedai tu..tapi seminggu lepas bukak kedai abang aku tu dapat tawaran kerja plak..kerja kerajaan..first person in my family yang kerja sbg kakitangan kerajaan..then abah aku dan mak aku la yang menyambung uasahanya tuh..haha..tanpa pengalaman..tapi slow2 berjinak2 dengan karier baru tuh..mass tuh...mak aku la chef nye..abah aku xtau masak lagi..haha...masa ni aku dan adik beradik aku la yang jadi waiters dan waitress nye...haha...Alhamdulilah..rezeki keluarga bertambah la sikit..tapi selepas 7 tahun..perniagaan merosot..sebab ade kedai makan baru bukak kat bawah baazar tu..sape lg yang nk naik?..haha..tingkat 3 plak tuh..haha..ckap pasal ting 3 ni..xtau la korang percaya ke tak..aku selalu angkat 2 beg ais kiub tu..sorang2..lagi best...tong gas pun aku angkat sorang2 jugak..berisi lagi tuh..bukan kosong..patutnya dah ade muscle dah aku masa tu...hahaha...yang bab beli barang xpayah cakap la..ramai mak cik pak cik yang berniasa kat Pasar Siti Khadijah tu yang kenal aku..haha..dulu la..skrang semestinya xkenal..berkembang pesat!..haha...xkan la aku nk introduce diri plak kan..haha..dan Teh "O" Beng tu actually minuman paling femes kat kedai abah aku tuh..haha..masa tu aku igt harga abah aku jual 50 sen je..haha...that time aku dah form 2 dah la...

Masa form 3,ayah aku masih berkecimpung dalam dunia yang sama..warung lagi la..tapi berpindah lokasi ke PKT Pasir Tumbuh..Kat K.B lg la..masih bisnes yang sama,kedai makan..tapi kat premis baru ni..ayah aku dah jadi main chef dah..haha..masa tu..mak aku dah dapat diabetis..so just jadi pembantu abah aku je la..xkanla 7 tahun experience xpandai lagi kan..aku igt makanan feveret yg org selalu order ialah "Mee Goreng Mamak"..sedap gilerr....mamak pun kalah..hahaha...dan disitulah berakhirnya kisah putu kacang,sawi dan Teh "O" Beng..hingga tahun 2008,apabila ayanh aku sakit,cuti selama 3 bulan..dan selepas abah aku pergi buat selama-lamanya...mak aku dengan rela hati berhenti menyewa premis tersebut..

Bila aku nampak putu beras,memang kenangan2 dulu kembali bermain di fikiran aku..huhu..mmg rindu zaman-zaman dulu...then kalau aku pergi makan kat kedai makan yang husband wife je urus..memang aku akan ingat mcm mana mak dan abah aku dulu...sedih ke mcm mana pun perasaan aku..itulah sejarah aku..dan xmungkin aku akan lupakan sejarah aku sendiri...kalau cakap pasal susah,mmgla perih hidup dalam kesusahan kan..manelah abah aku dan mak aku ada fix income mcm kakitangan kerajaan..so xdelah awal bulan nk bermewah-mewahan..huhu..dan igt lagi aku first masuk KFC masa aku sekolah menengah dah..befor that xpernah kenal pun..haha..KFC tu mcm restoran 5 bintang dah..haha..mmg sedih sgt kalau igt kisah2 lama..ape pun mcm aku selalu cakap "I'm Happy To Be Me"...and of course "Life Must Goes On"...aku harap sejarah ini akan mendidik aku supaya jangan sesekali alpa..asal-usul aku dimana...agar aku xangkuh dengan kemodenan ataupun kesenangan hidup..InsyaAllah...

......................................
entry kali ni ditulis dalam mood imbauan kenangan..huhu
kongsilah cerita korang..mcm mana pulak?...
btw..Al-Fatihah buat arwah ayah aku..miss so much  Abah!.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...